Как читать первый час


Покайтесь, ибо Господь грядет судить

Избранное Переписка Календарь Устав Аудио
Имя Божие Ответы Богослужения Школа Видео
Библиотека Проповеди Тайна ап.Иоанна Поэзия Фото
Публицистика Дискуссии Библия История Фотокниги
Апостасия Свидетельства Иконы Стихи о.Олега Вопросы
Жития святых Книга отзывов Исповедь Архив Карта сайта
Молитвы Слово батюшки Новомученики Пожертвования Контакты

ПРАВИЛО ЧТЕНИЯ МОЛЕБНЫХ КАНОНОВ

По обычнем начале1 мiрянин глаголет: Молитвами святых отец наших, Господи Иисусе Христе, Сыне Божий, помилуй нас.2 Аминь.

Святый Боже, Святый Крепкий, Святый Безсмертный, помилуй нас (трижды, с поклонами).

Слава Отцу и Сыну и Святому Духу, и ныне и присно и во веки веков. Аминь.

Пресвятая Троице, помилуй нас. Господи, очисти грехи наша. Владыко, прости беззакония наша. Святый, посети и исцели немощи наша, имене Твоего ради.

Господи помилуй (трижды). Слава3, и ныне4.

Отче наш, Иже еси на небесех. Да святится имя Твое. Да приидет царствие Твое. Да будет воля Твоя, яко на Небеси и на земли. Хлеб наш насущный даждь нам днесь. И остави нам долги наша, яко же и мы оставляем должником нашим, и не введи нас во искушение, но избави нас от лукаваго.

Господи Иисусе Христе, Сыне Божий, помилуй нас.5

Аминь.

Господи помилуй (12). Слава, и ныне.

Приидите, поклонимся Цареви нашему Богу (поклон).

Приидите, поклонимся и припадем Христу Цареви нашему Богу (поклон).

Приидите, поклонимся и припадем к Самому Христу, Цареви и Богу нашему (поклон).

Псалом 142.

Господи, услыши молитву мою, внуши моление мое во истине Твоей, услыши мя в правде Твоей и не вниди в суд с рабом Твоим, яко не оправдится пред Тобою всяк живый. Яко погна враг душу мою, смирил есть в землю живот мой, посадил мя есть в темных, яко мертвыя века. И уны во мне дух мой, во мне смятеся сердце мое. Помянух дни древния, поучихся во всех делех Твоих, в творениих руку Твоею поучахся. Воздех к Тебе руце мои, душа моя яко земля, безводная Тебе. Скоро услыши мя, Господи, исчезе дух мой. Не отврати лица Твоего от мене и уподоблюся низходящим в ров. Слышану сотвори мне заутра милость Твою, Господи, яко на Тя уповах. Скажи мне, Господи, путь Твой, воньже пойду, яко к Тебе взях душу мою. Изми мя от враг моих, Господи, к Тебе прибегох. Научи мя творити волю Твою, яко Ты еси Бог мой. Дух Твой Благий наставит мя на землю праву. Имене ради Твоего, Господи, живиши мя, правдою Твоею изведеши из печали душу мою. И милостию Твоею потребиши враги моя и погубиши вся, стужающие души моей, яко аз раб Твой есмь.

Слава, и ныне. Аллилуиа, аллилуиа, аллилуиа, слава Тебе, Боже (трижды, с поклонами).

Господи помилуй (12)6. Слава, и ныне.

Бог Господь и явися нам, благословен грядый во имя Господне.7

Исповедуйтеся Господеви, яко Благ, яко в век милость Его.

Обышедше обыдоша мя и именем Господним противляхся им.

Не умру, но жив буду и повем дела Господня.

Камень, Егоже небрегоша зиждущии, Сей бысть во главу угла, от Господа бысть Сей и есть дивен во очесех наших (и к каждому стиху припеваем: Бог Господь:).

Таже, тропарь празднику, коему изволиши пети, глаголи дважды, Слава, и ныне: паки той же.

Аще ли единому святому поеши8, то тропарь святому дважды. Слава, и ныне: Богородичен воскресен, по гласу тропаря святаго.

Псалом 50. Помилуй мя, Боже, по велицей милости Твоей, и по множеству щедрот Твоих очисти беззаконие мое. Наипаче омый мя от беззакония моего, и от греха моего очисти мя. Яко беззакония моя аз знаю и грех мой предо мною есть выну. Тебе Единому согреших, и лукавая пред Тобою сотворих, яко да оправдишися во словесех Твоих и победиши, внегда судити Ти. Се бо, в беззакониих зачат есмь, и во гресех роди мя мати моя. Се бо, истину возлюбил еси, безвестная и тайная премудрости Твоея явил ми еси. Окропиши мя иссопом, и очищуся, омыеши мя, и паче снега убелюся. Слуху моему даси радость и веселие, возрадуются кости смиренныя. Отврати лице Твое от грех моих, и вся беззакония моя очисти. Сердце чисто созижди во мне, Боже, и дух прав обнови во утробе моей. Не отвержи мене от лица Твоего, и Духа Твоего Святаго не отыми от мене. Воздаждь ми радость спасения Твоего, и Духом Владычним утверди мя. Научу беззаконныя путем Твоим, и нечестивии к Тебе обратятся. Избави мя от кровей, Боже, Боже спасения моего, возрадуется язык мой правде Твой. Господи, устне мои отверзеши, и уста моя возвестят хвалу Твою. Яко аще бы восхотел еси жертвы, дал бых убо, всесожжения не благоволиши. Жертва Богу дух сокрушен, сердце сокрушенно и смиренно Бог не уничижит. Ублажи, Господи, благоволением Твоим Сиона, и да созиждутся стены Иерусалимския. Тогда благоволиши жертву правды, возношение и всесожегаемая, тогда возложат на олтарь Твой тельцы.

Господи Иисусе Христе, Сыне Божий, помилуй нас. Аминь.

Посем канон ему же изволиши, празднику или святому.9

Ирмосы не поем10, а сразу читаем тропари, перед каждым тропарем припев канона. К предпоследнему тропарю припев: Слава Отцу и Сыну и Святому Духу, к последнему: И ныне и присно и во веки веков, аминь.

По 3-й песни катавасия11 и поклон, посем: Господи помилуй (трижды, с поклонами).

Посем седален, Слава, другой седален, если есть, И ныне, Богородичен.

По 6-й песни та же катавасия,Господи, помилуй, 3-жды, Слава, и ныне.

Посем кондак .

По 9-й песни поем Достойно есть: или задостойник сей, на глас 8:

Владычице, приими молитву раб Своих и избави нас от всякия нужды и печали. Ты еси, Богородице, оружие наше и стена. Ты еси Заступнице, и к Тебе прибегаем, Тя и ныне на молитву призываем, да избавиши ны от враг наших, возвеличим Тя вси, Пренепорочную Матерь Христа Бога нашего, Юже осени Дух Пресвятый. (поклон до земли).

В великие же праздники Христовы и Богородичны вместо задостойника поем ирмос 9-й песни канона праздника12.

Посем, Трисвятое и по Отче наш: (молитвы от Святый Боже: до Отче наш: и молитвы Иисусовой включительно.)

Тропарь празднику. Слава, и ныне, кондак ему же.

Аще ли канон святому, то прежде тропарь святому. Слава, кондак ему же (ищи по 6-й песни). И ныне, Богородичен воскресный, по гласу тропаря.

Посем, Господи помилуй (40) . Слава, и ныне.

Приложи и молитву святому, если есть.

По сем:

Честнейшую херувим и Славнейшую без сравнения серафим, без истления Бога Слова Рождшую, сущую Богородицу Тя величаем.

Слава, и ныне. Господи помилуй (трижды), Господи благослови (с поклонами), и отпуст:
Господи, Иисусе Христе, Сыне Божий, молитв ради Пречистыя Твоея Матере, и святаго (имя рек, имуже канон пелся), и всех ради святых, помилуй и спаси нас, яко Благ и Человеколюбец.

Аминь.

И по отпусте молимся о здравии и о спасении, глаголя трижды:

Милостиве Господи, спаси и помилуй рабы Твоя (имена их),

избави их от всякия скорби, гнева и нужды,

от всякия болезни, душевныя и телесныя,

прости им всякое согрешение, вольное и невольное,

и душам нашим полезная сотвори.

Примечания:

Обычное начало включает в себя поклоны, полагаемые перед началом любого молитвословия. Подробнее о поклонах смотри в “Приложении”.

Данный возглас заменяет священническое “Благословен Бог наш:” при совершении службы мiрянами.

Когда написано “Слава”, следует читать: “Слава Отцу и Сыну и Святому Духу”.

Когда написано “И ныне”, следует читать: “И ныне и присно и во веки веков. Аминь.”

После “Отче наш” священник читает возглас “Яко Твое есть Царство:”. При отсутствии священника мiрянам следует читать здесь Иисусову молитву. Надо, впрочем, заметить, что в наше время эта традиция основательно забылась, и по “Отче наш” мiряне обычно не читают возгласа вовсе.

Заменяет Великую ектению, читаемую священником.

“Бог Господь:” и последующие стихи возглашает канонарх или возглавляющий службу, а хор поет к каждому стиху “Бог Господь:” на глас последующаго тропаря.

Так как данные пояснения предназначены для начинающих, то здесь приведен самый простой случай, когда читается только один канон. Вообще, на молебне могут петься также два или три канона.

Пояснения к канону смотри в приложении.

Есть впрочем, и другая практика, когда каноны поются с ирмосами. В любом случае, если канонов несколько, ирмос поется (если поется) только у первого.

Катавасия — краткое песнопение, замыкающее песнь. См. в “Приложении”.

Из службы праздника.

Приложение.

О чтении молебных канонов.

Перед началом и по окончании любого молитвословия рекомендуется совершить следующие поклоны:

Боже, милостив буди мне грешному.

Создавый мя, Господи, помилуй мя.

Без числа согреших, Господи, помилуй и прости мя, грешнаго.

Достойно есть, яко воистинну, блажити Тя, Богородицу, Присноблаженную и Пренепорочную и Матерь Бога нашего. Честнейшую Херувим, и Славнейшую без сравнения Серафим, без истления Бога Слова Рождшую, сущую Богородицу Тя величаем.

Слава Отцу и Сыну и Святому Духу

И ныне и присно и во веки веков. Аминь.

Господи, помилуй . Господи, благослови.

Господи, Иисусе Христе, Сыне Божий, молитв ради Пречистыя Твоея Матере, силою Честнаго и Животворящаго Креста, и святаго Ангела моего хранителя, и всех ради святых, помилуй и спаси мя, грешнаго , яко Благ и Человеколюбец. Аминь.

Или хотя бы первые три из них.

Молитвенное последование перед каноном включает в себя два псалма — 142 и 50. Если они не приведены в тексте молебна, их следует взять из Псалтири.

Каноном называется молитвенное последование в честь праздника или святого, состоящее из 9 песен, написанных по образу т.н. “пророческих песен” или “песен Священного Писания”. Фактически в каноне 8 песней, т.к. вторая поется только в особых случаях (обычно в Великий пост). Каждая песнь состоит из ирмоса и тропарей. Ирмос — это первая строфа песни, задающая музыкальный тон для всех остальных (в древности все каноны пелись), а также связывающая канон по смыслу с соответствующей пророческой песнью. Однако на молебне ирмос читать не обязательно, поэтому иногда он приводится сокращенно — только начальные слова. Тропари — все последующие строфы песни. Обычно их бывает 4-5, хотя в некоторых случаях может быть и больше. Перед каждым тропарем читается припев (запев), соответствующий данному канону (обычно указан в начале канона). Если запев не указан, читаем припевы по следующему правилу: к праздничным канонам Господу: Слава Тебе, Боже наш, слава Тебе. К молебным канонам Господу: Милостиве Господи, услыши молитвы раб Твоих, молящихся Тебе. К канонам Пресвятей Богородице: Пресвятая Богородице, спаси нас. К канонам святым: Святый пророче или мучениче или святителю имя рек, моли Бога о нас. К предпоследнему тропарю песни запев: Слава Отцу и Сыну и Святому Духу (часто сокращенно записывается Слава:). К последнему: И ныне и присно и во веки веков. Аминь. (сокращенно записывается И ныне:).

После 3-й и 6-й песней читается катавасия — песнопение, замыкающее песнь. К канонам Господу: Избави от бед рабы Твоя, Милостиве, яко мы усердно к Тебе прибегаем, Милостивому Избавителю всех Владыце Господу Иисусу. К канонам Пресвятей Богородице: Спаси от бед рабы Твоя, Богородице, яко мы по Бозе к Тебе прибегаем, яко к нерушимей стене и Предстательству. Призри благосердием, Всепетая Богородице, на мое лютое телесе озлобление, и исцели души моея болезнь. К канонам святым: Моли Бога о нас, святый имя рек, яко мы усердно к тебе прибегаем, скорому помощнику и молитвеннику о душах наших.

После катавасии поется трижды Господи, помилуй (с поклонами) и Слава и ныне.

(а по дониконовской практике катавасия читается после каждой песни)

После 3-й песни могут быть седальны — тропари в честь святого, названные так потому, что раньше при исполнении их и следовавших за ними святоотеческих чтений было принято сидеть. Последний седален (как и вообще последний тропарь) посвящен обычно Пресвятей Богородице, и потому называется Богородичен.

После 6-й песни и катавасии следует кондак и иногда икос.

После 9-й песни читается либо Достойно есть: (см. в начальных поклонах), либо сей задостойник: Владычице, приими молитву раб Своих и избави нас от всякия нужды и печали. Ты еси Богородице оружие наше и стена. Ты еси Заступнице, и к Тебе прибегаем, Тя и ныне на молитву призываем, да избавиши ны от враг наших, возвеличим Тя вси, Пренепорочную Матерь Христа Бога нашего, Юже осени Дух Пресвятый.

В великие праздники читается задостойник праздника.

После канона вновь читается Трисвятое и по Отче наш: тропарь и кондак празднику или святому, 40 раз Господи помилуй (заменяющие сугубую ектению, читаемую, когда служит священник), затем может быть молитва святому, и затем обычное окончание с отпустом.

Есть древняя практика после отпуста молиться о здравии (например, тех, о ком пелся молебен), читая трижды с поклонами “Милостиве Господи, спаси и помилуй…” (см. в тексте). Всего 15 поклонов. При совместном молении старший прочитывает первую часть молитвы и произносит имена, а остальные хором дочитывают остальное (“Избави их от всякия скорби…” и далее до конца.)

По окончании молебна следует положить те же поклоны, что и в начале.

Если молебен совершают несколько человек, возглавляющий читает эту часть отпуста так: “…святых Ангелов, хранителей наших, и всех ради святых, помилуй и спаси нас, яко Благ и Человеколюбец”.

Вообще, если последующие чтения (например, седальны) разделяются Слава и ныне, то оно читается именно там, а не после “Господи, помилуй”. По 6-й же песни Слава и ныне читается сразу после “Господи, помилуй”, так как кондак и икос никогда славословием не разделяются.

Православный Церковный календарь

Кондак 1

Избранней от всех родов Божией Матери и Царице, Благодатным Небом нами именуемой, телу нашему и душам спасение подающей, благодарственное приносим пение, Богородительнице. Ты же, яко имущая милосердие неизреченное, от всяких нас бед и грехов свободи, да зовем Ти:

Радуйся, Благодатное Небо, радость и спасение нам дарующая.

Икос 1

Ангели и праведных души удивишася, егда предстала еси пред Сыном Твоим и Богом и многим молением ходатайствовала о людех, во гресех пребывающих. Мы же, очима веры толикое Твое благоутробие зряще, со умилением взываем Тебе сице:

Радуйся, молитвы всех христиан приемлющая; радуйся, и самых отчаянных грешников моления не отвергающая.

Радуйся, к Сыну Твоему о них предстательствующая; радуйся, нечаянную радость спасения им подающая.

Радуйся, предстательством Твоим весь мир спасающая; радуйся, вся наша печали утоляющая.

Радуйся, житие наше добре устрояющая; радуйся, избавление от грехов всем человеком принесшая.

Радуйся, Радость всему миру родившая; радуйся, еже како ни единаго же научившая.

Радуйся, Благодатное Небо, радость и спасение нам дарующая.

Кондак 2

Видящи Пречистая люди грешныя, с верою и упованием пред честною Ея иконою долу повергающихся и слезно молящихся о гресех своих, внят молению их, да вси, зряще Матернее Ея милосердие, на небеси и на земли вопиют Богу: Аллилуиа.

Икос 2

Разум человеческий воистину превосходит любовь Твоя к роду христианскому, о немже молишися Сыну Твоему и Богу, мы же, зряще Тя, неотступную Предстательницу за нас грешных, со слезами вопием Ти:

Радуйся, Заступнице усердная рода христианскаго, от Бога нам дарованная; радуйся, Путеводительнице наша, к небесному отечеству нас возводящая.

Радуйся, верных ограждение и прибежище; радуйся, помоще призывающих имя Твое святое.

Радуйся, презренных и отверженных от рова погибели исхищающая; радуйся, тех на путь правый обращающая.

Радуйся, непрестанное уныние и мрак душевный отгоняющая; радуйся, оставленных врачми на Свои всемощнеи руце приемлющая.

Радуйся, Благодатное Небо, радость и спасение нам дарующая.

Кондак 3

Сила благодати преизобилова тамо, идеже умножися грех, да радуются на небеси вси ангели о грешницех кающихся, поюще пред престолом Божиим: Аллилуиа.

Икос 3

Имущи к роду христианскому Матернее милосердие, всем, с верою и упованием прибегающим к Тебе, подаеши руку помощи, Владычице, да вси единым сердцем и единеми усты славословие Тебе приносят сицевое:

Радуйся, яко Тобою к нам нисходит Божие благоволение; радуйся, яко во всех бедах и обстояниих наших приносиши Сыну Твоему усердныя о нас молитвы.

Радуйся, яко наша молитвы приятными Богу соделоваеши; радуйся, яко от видимых врагов нас избавляеши.

Радуйся, яко сердца злых человек умягчаеши; радуйся, яко от клеветы, досаждения и укорения нас изъимаеши.

Радуйся, яко Тобою вся благая желания наша исполняются; радуйся, яко много может молитва Твоя пред Сыном Твоим и Богом.

Радуйся, Благодатное Небо, радость и спасение нам дарующая.

Кондак 4

Пред честною иконою Твоею, Царице Небесная, склоняем колена душ и телес наших и со умилением дерзновенно молимся Ти: спаси нас, о, Мати милосердия, да не погибнем до конца во гресех наших; Ты бо еси всем грешником едина надежда и прибежище: преклонися убо на милость, благая Мати, и умоли о нас Сына Твоего и Творца нашего, да непрестанно зовем Ему: Аллилуиа.

Икос 4

Слышавше небожителие, яко молитвами Твоими пред Сыном Твоим прощение грехов и спасение на земли сущим грешником даруются, прославляют Тя, благосердную Царицу небесе и земли. И мы, грешнии, уведевше таковое Твое заступление о нас, грешных, недоумеваем, како благохвалити Тя возможем по достоянию, и от глубины сердца нашего умиленно воспеваем Ти сице:

Радуйся, Споручнице спасения грешных; радуйся, Взыскание погибших.

Радуйся, нечаянная грешных Радосте; радуйся, падших востание.

Радуйся, Предстательнице к Богу, мир от бед спасающая; радуйся, яко гласа молитв Твоих беси трепещут.

Радуйся, яко ангели сему радуются; радуйся, яко и нас, земнородных, сила молитв Твоих веселия исполняет.

Радуйся, яко теми от тины грехов нас изъимаеши; радуйся, яко пламень страстей наших угашаеши.

Радуйся, Благодатное Небо, радость и спасение нам дарующая.

Кондак 5

Боготечную звезду чудотворную икону Матере Твоея показал еси нам, Господи, ибо, взирающе на образ Ея телесныма очима, умом и сердцем к Первообразней возвышаемся, и Ею к Тебе востекаем, поюще: Аллилуиа.

Икос 5

Видевше ангели, хранителие христиан, яко Божия Матерь споспешествует им в наставлении тех, заступлении и спасении, потщашася сице возопити Честнейшей Херувим и Славнейшей без сравнения Серафим:

Радуйся, с Сыном Твоим и Богом вечно царствующая; радуйся, Ему всегда о роде христианском моления приносящая.

Радуйся, в христианстей вере и благочестии Наставнице; радуйся, уповающим на Тя непостыдный конец жизни дарующая.

Радуйся, Матерним Твоим предстательством от вечнаго мучения нас избавляющая; радуйся, ходатайством к Сыну Твоему жизни вечныя сподобляющая.

Радуйся, Благодатное Небо, радость и спасение нам дарующая.

Кондак 6

Дивная дела милосердия Твоего, людем явленная, предаде писмени святитель Димитрий Ростовский в научение и утешение всем верным, да и тии, во гресех, бедах, скорбех и озлоблении суще, на всяк день пред честным Твоим образом, Благодатное Небо именуемым, колена преклоняют и, избывше бед, печалей и напастей, вопиют Богу: Аллилуиа.

Икос 6

Возсия нам, яко пресветлая заря, чудотворная икона Твоя, Богомати, прогоняющи тьму бед и скорбей от всех с любовию вопиющих Ти сице:

Радуйся, Целительнице наша в болезнех телесных; радуйся, благая Утешительнице в печалех наших душевных.

Радуйся, скорбь нашу в радость претворяющая; радуйся, ненадеющихся несумненною надеждою возвеселяющая.

Радуйся, алчущих Питательнице; радуйся, нагих одеяние.

Радуйся, вдов Утешительнице; радуйся, безматерних сирот незримая Воспитательнице.

Радуйся, Благодатное Небо, радость и спасение нам дарующая.

Кондак 7

Хотя Законодавец правосудный Господь Сам быти закона исполнитель и явити милосердия Своего бездну, преклонися на усердное моление Твое, Преблагословенная Мати Дево, о людех во гресех пребывающих и милостей Божиих чающих, глаголя: Закон повелевает, да сын чтит матерь. Аз Сын Твой, Ты же Мати Моя, Аз Тя должен чтити, послушая Твоего моления, буди убо, яко же хощеши. О нихже молишися — прощаются им греси Тебе ради. Мы же, видяще таковую силу молитвы Ходатаицы нашея о прощении согрешений наших, прославим милосердие и неизреченное благоутробие Ея, зовуще: Аллилуиа.

Икос 7

Новое дивное и славное знамение всем верным явися, яко не токмо Матери Твоея, но и пречистому Ея лику, на дске изображенному, силу чудотворения даровал еси, Господи; сему таинству дивящеся, во умилении сердца вопием к Ней таковая:

Радуйся, премудрости и благости Божия откровение; радуйся, веры утверждение.

Радуйся, благодати явление; радуйся, душеполезных знаний дарование.

Радуйся, слово премудрости просящим дарующая; радуйся, несмысленных разумными соделовающая.

Радуйся, Благодатное Небо, радость и спасение нам дарующая.

Кондак 8

Видяще славная дела и многразличную премудрость Божию в мире и жизни нашей, предстательством Твоим пред Богом над нами совершающаяся, о, Небо благодатное, Пречистая Владычице, устранимся земныя суеты и излишних житейских попечений, и ум и сердце наше на небеса возведем, поюще Богу: Аллилуиа.

Икос 8

Вся в вышних пребываеши, и нижних никакоже отступила еси, премилосердная Царице небесе и земли. Аще бо по успении Твоем и взошла еси на небеса с пречистою Твоею плотию, обаче и грешныя земли не оставила еси, являющися причастница промышления Сына Твоего о роде христианском, сего ради Тя по долгу ублажаем:

Радуйся, сиянием пречистыя души Твоея всю землю просветившая; радуйся, чистотою телесе Твоего вся небеса возвеселившая.

Радуйся, о всем мире усердная Предстательнице; радуйся, всех нас при Кресте Сына Твоего усыновившая.

Радуйся, всегда Матернюю любовь к нам являющая; радуйся, в скорбех утешающая.

Радуйся, всех даров духовных и телесных независтная подательнице; радуйся, благ временных и вечных Ходатаице.

Радуйся, двери царствия Христова верным отверзающая; радуйся, и на земли чистаго веселия сердца наша исполняющая.

Радуйся, Благодатное Небо, радость и спасение нам дарующая.

Кондак 9

Все естество ангельское удивися делу Твоего милосердия, Господи, яко толико твердую и теплую Заступницу и Помощницу роду христианскому даровал еси, нам невидимо спребывающу, слышащу же Тебе поющих: Аллилуиа.

Икос 9

Витийство человеческое не возможет по достоянию благохвалити Тя, Пресвятая Богородице, и воспети неисчетная чудеса Твоя, от иконы Твоея являемая, имиже православныя люди от бед, напастей и всякаго зла сохраняеши. Мы же, добре ведуще о многих чудотворных явлениих Твоего честнаго лика бывших и поклонением ему потребная ко временней и вечней жизни приемлюще, с веселием Богородице взываем:

Радуйся, яко от священнаго лика Твоего чудеса деются; радуйся, яко утаися премудрость и благодать сия от мудрых и разумных века сего.

Радуйся, яко открыся та младенцем в вере; радуйся, яко прославляющих Тя прославляеши.

Радуйся, яко отвергающих Тя пред всеми посрамляеши; радуйся, яко от всякаго зла прибегающих к Тебе избавляеши.

Радуйся, яко вся болезни человеческия душевныя и телесныя милостивно врачуеши; радуйся, яко праведный гнев Божий на нас Твоим молением скоро утоляеши.

Радуйся, яко Ты еси тихое пристанище всем с верою к Тебе притекающим; радуйся, кораблю хотящих спастися.

Радуйся, Благодатное Небо, радость и спасение нам дарующая.

Кондак 10

Спасти хотяще души своя от вечныя смерти, мы, недостойная чада Твоя, преклоньше колена своя пред пречистым Твоим образом, молим Тя, Небесная Царице и милосердная Мати спасения нашего: сотвори нас причастники вечнаго блаженства в Небесном Царствии Сына Твоего, поющих Спасителю Богу: Аллилуиа.

Икос 10

Стена необоримая и пристанище небурное Ты еси, Богородице Дево, всем к Тебе притекающим, темже и нас огради и покрый от всех враг видимых и невидимых, да с верою и умилением поклоняющеся пречестней и цельбоносней иконе Твоей, радостно вопием Ти:

Радуйся, сохраняти и спасати всех призывающих Тя обещавшая; радуйся, к Сыну Твоему и Богу молитвы верных приносящая.

Радуйся, и Сама непрестанно у престола Его молящаяся о нас; радуйся, благодать Твоим иконам даровавшая.

Радуйся, всю вселенную лучами тех озаряющая; радуйся, рода христианскаго похвало и непостыдное упование.

Радуйся, Благодатное Небо, радость и спасение нам дарующая.

Кондак 11

Пение всеумиленное приносяще Ти, недостоинии, просим Тебе, Дево Богородице: не презри гласа рабов Твоих, к Тебе бо в напастех и скорбех прибегаем и пред Тобою в бедах наших слезы проливаем, поюще: Аллилуиа.

Икос 11

Светозарная свеща сущим во тьме греха и юдоли плача явися предивная икона Твоя, Пречистая Владычице: всем бо притекающим к ней струи исцелений изливает и чудес зарями сердца верных веселит, подвизающи взывати сице:

Радуйся, Божественный Свет неизреченно родившая; радуйся, тьму смертную рождеством Твоим просветившая.

Радуйся, страны нашея неусыпная Покровительнице; радуйся, верных пастырей Церкве ободряющая и вразумляющая.

Радуйся, людей православных Хранительнице; радуйся, богобоязненных иноков и инокинь присное Утешение.

Радуйся, кающихся пред Богом грешников непостыдная Заступнице; радуйся, радости небесныя всем нам Подательнице.

Радуйся, всех христиан теплая Ходатаице; радуйся, о людех Твоих присная Молитвеннице.

Радуйся, Благодатное Небо, радость и спасение нам дарующая.

Кондак 12

Благодать божественную испроси нам у Сына Твоего и Бога, простри нам руку помощи, отжени от нас всякаго врага и супостата, умири нашу жизнь, да не погибнем люте без покаяния, но приими нас в вечныя кровы, Богородительнице, да радующеся поем Богу, Тобою нас спасающему: Аллилуиа.

Икос 12

Поюще дивная Твоя чудеса, умильно припадаем пред пречистым образом Твоим и, благоговейно лобызающе его, немолчными песньми воспеваем Тя, предивная Царице небесе и земли, и просим Тя, Владычице, услыши наше моление в час сей и благодать Сына Твоего нам низпосли, с любовию вопиющим Тебе:

Радуйся, милостей Сына Твоего и Бога нас сподобляющая; радуйся, десную часть молитвами Твоими нам грешным уготовляющая.

Радуйся, изнемогающих от уныния и печали скорая Утешительнице; радуйся, грешником кающимся спасение подающая.

Радуйся, и нераскаянных грешников к покаянию обращающая; радуйся, всех Помоще, скорбным вдовицам и сирым помогающая.

Радуйся, алчущих и жаждущих правды к Богу приводящая; радуйся, рода христианскаго Заступнице усердная.

Радуйся, Церкве Православныя нерушимая Стено и Небо благодатное; радуйся, страны нашея Покрове и Защищение.

Радуйся, Благодатное Небо, радость и спасение нам дарующая.

Кондак 13

О, всепетая Мати, невместимаго Бога во чреве вместившая и Радость всему миру родившая! Нынешнее приемши пение, вся наша печали на радость преложи, от всякия избави напасти всех и будущия изми муки о Тебе вопиющих: Аллилуиа.

Этот кондак читается трижды, затем 1-й икос «Ангели и праведных души …» и 1-й кондак «Избранней от всех родов …».

Молитва

Что Тя наречем, о, Благодатная Богомати Богоотроковице, Пренепорочная Марие? Киими песнопении возвеличим Тя, возвеличенную Небом и землею, Ангелами и человеки? Явися бо на Тебе неслышанное от века на земли и несведомое Ангелами на Небеси таинство, паче ума и слова, вочеловечения Бога Слова, рожденнаго съискони от Безначальнаго Отца без матери и воплощеннаго в Твоей утробе и с нетленною печатию девства Твоего родившагося. О, чудо всех древних и новых чудес! Непреложное слово Самаго Бога о победоноснем семени жены исполнися и совершися в Безмужней Деве. О, неизмеримая глубина премудрости и величия Божия! Киими имены наречем Тя, о, Невеста Неневестная? Зарею ли наречем Тя восходящаго на небе солнца? Но Ты – самое Небо, из Тебе бо возсия Солнце Правды – Христос Бог наш, Спаситель грешных. Именуем ли Тя вратами, вводящими в потерянный прародителями рай, обиловавший всеми благами? Но Ты Сама еси благодатный рай, произрастившая Цвет нетления, врачующий и отгоняющий смердение греха и зловоние прародительскаго тления. Наречем ли Тя юною Непорочною Девою, не познавшей брака? Но Ты и до старости пребыла Неискусобрачною и девственною до рождения, и в рождении, и по рождении Сына пребыла еси. Наименуем ли Тя Чистою и Святою Мариею, превозшедшею Своею чистотою всех матерей и праматерей? Но Ты не токмо родила Того Младенца Христа, но и носила Его при Своих персех и питала Твоим матеродевственным млеком, Того, Иже питает всякое создание, Емуже со страхом и трепетом предстоят Небесные силы и Его же хвалит всякое дыхание и тварь. О, воистину Ты дивная еси в женах, чудная в девах, неподражаемая в матерех! К Тебе пред Твоим Божественным ликом припадаем и пред Твоими святыми стопами повергаем и слагаем все наши мысли, желания, намерения и чувства. Освяти их Твоим Богоматерним призрением и вознеси их, яко жертву нашего смиреннаго сердца, яко малоценную лепту нашей духовной нищеты, к Престолу Сына Твоего, Спасителя нашего, да имиже весть судьбами управит наш путь ко спасению и наследию Царствия Его, не имущаго конца во веки веков. Аминь.

«Что Тя наречем?»

Богородица. Приснодева. В этих именах, собственно, — все учение о Матери Божией. Это не просто хвалебные величания — это догматы, принятые Вселенской Церковью. Но для выражения любви к Той, без Которой не было бы Рождества Христова и нашей надежды на спасение, их мало. «Царице моя преблагая», «Всемощная Заступнице», «непостыдное наше Упование», — взываем мы к Ней, и в этих обращениях — доступное нашим уму и сердцу осознание Ее призвания и величия. А бывает, что и не понимаем смысл того или иного имени Богородицы — настолько они метафоричны, что без ссылки на Священное Писание или церковное предание не обойтись.

Традиция соотнесения Бо­жией Матери с разнообразными объектами внешней среды естественным образом родилась из богословских размышлений о чуде явления в человеческой истории Пречистой Девы и невозможности постичь его до конца, единым духом. Многочисленные попытки уподобить Ее чему-то понятному выражают с одной стороны глубокую связь Богородицы с тварным миром, а с другой — Ее способность преображать его. Дева Мария в церковной гимнографии сравнивается с благодатной землей, плодородной почвой, нерушимой скалой, дивными растениями, неугасимым светом, путеводной звез­дой, источником воды… Почти каждая такая ассоциация наш­ла наглядное воплощение — в иконах с удивительно поэтичными названиями.

Какие обстоятельства или символика богородичной гимнографии послужили их источником и что они означают?

Живоносный источник

С чем связано название

В V веке близ Константинополя находилась роща, посвященная, по преданию, Пресвятой Богородице. В ней был источник, некогда прославленный чудесами, но постепенно покрывшийся тиной и бурьяном. В 450 году воин Лев Маркелл помог заблудившемуся в этих местах слепцу и в поисках для него воды услышал голос Богородицы, повелевающей найти заброшенный источник и помазать тиной глаза путника, после исполнения чего тот прозрел. Также Божия Матерь предрекла Льву, что он станет императором, и через семь лет предсказание исполнилось. Став императором, Лев Маркелл вспомнил о явлении и предсказании Божией Матери и распорядился очистить источник, обнести его каменным кругом и на нем воздвигнуть храм в честь Богородицы. Он назвал святой ключ «Живоносным источником». Так же впоследствии была названа и икона Богородицы, написанная в XIV веке для новой церкви.

Перед иконой особо молятся о плодородии земли. После литургии в православных храмах перед этой иконой совершается водосвятный молебен, а верующие окропляют той водой свои сады и огороды.

Блаженное чрево

С чем связано название

Оно восходит к евангельским словам, обращенным ко Христу в момент Его проповеди: «Блаженно чрево, носившее Тебя, и сосцы, Тебя питавшие!» (Лк 11:27). Это практически копия иконы Божией Матери «Млекопитательница», на которой Младенец Христос возлежит, вкушая молоко из Ее груди.

Перед иконой особо молятся об избавлении от душевных и телесных страданий и о помощи в родах.

Гора нерукосечная

С чем связано название

Редкий по иконографии образ восходит к толкованию пророком Даниилом сна царя Навуходоносора о камне, чудесным образом оторвавшемся от горы: «Ты видел его, доколе камень не оторвался от горы без содействия рук, ударил в истукана, в железные и глиняные ноги его, и разбил их» (Дан 2:34). С первых веков христианства этот текст, в котором Богородица сравнивается с горой, а Иисус Христос — с камнем, воспринимается как пророчество о боговоплощении. Другое его толкование: гора — символ Церкви Нового Завета. На иконе гора плотно вписана в часть одеяния Богородицы и как бы составляет Ее плоть. Царица Небесная и Новый Завет— единое целое.

Перед иконой особо молятся о мире в доме, любви и взаимопонимании в семье, даровании детей.

Руно орошенное

С чем связано название

Это символическое име­но­вание Божией Мате­­ри связано с ветхозаветным образом чудес­но орошенного руна праотца Гедеона. В Книге Судей (6:37–38) рассказано, как роса, выпавшая на расстеленную Гедеоном стриженую шерсть (руно) в то время, когда вся земля была сухая, подтвердила слова Бога, что Он спасет Израиль. В Новом Завете ветхозаветное руно, на которое пала небесная роса как символ спасения иудейского народа, ассоциируется с Девой Марией, через Которую воплотился Бог для спасения всего человечества. Святитель Димитрий Ростовский, написав книгу о чудесных исцелениях от икон Пресвятой Богородицы, назвал ее «Руно орошенное»: «Пресвятая Богородица есть Руно орошенное по причине Христова воплощения, Ее чистоты, милости Ее к нам… Руно Она и по причине Ее к нам милости, ибо как риза, истканная из руна, и одевает, и согревает человека, так и Пресвятая Богородица, покрывая нашу душевную наготу, греет духовно».

Перед иконой особо молятся при слепоте и болезнях глаз, нападении бесовских мечтаний и страхов, различных тяжелых заболеваниях.

Вертоград заключенный

С чем связано название

Вертоград в переводе с церковнославянского означает «сад». Основой для названия иконы послужили слова из Ветхого Завета: «Запертый сад — сестра моя, невеста, заключенный колодезь, запечатанный источник: рассадники твои — сад с гранатовыми яблоками, с превосходными плодами, киперы с нардами, нард и шафран, аир и корица со всякими благовонными деревами, мирра и алой со всякими лучшими ароматами» (Песн 4:12–15). Огражденный сад — символ непорочности Девы Марии. Отсюда — Ее изображение с Младенцем на фоне огороженных райских кущ.

Перед иконой особо молятся о душевном умиротворении после невзгод, за близких умерших.

Неупиваемая Чаша

С чем связано название

По иконографии образ относится к типу одного из древнейших изображений Божией Матери — «Оранта», или «Знамение», только Богомладенец написан не как обычно — в круглом медальоне, а в чаше, также на уровне груди Девы Марии. Чаша с благословляющим Богомладенцем — это чаша Причащения, источающая благословение всем, с верой к нему приступающим. И эта чаша действительно Неупиваемая, или Неиспиваемая, потому что Агнец ее «всегда ядомый и никогда же иждиваемый». А Матерь Божия с воздетыми руками ходатайственно возносит Богу эту Жертву — Своего закланного Сына. Она молится за всех грешников и вместо низких губительных пристрастий призывает к неистощимому источнику духовной радости и утешения.

Перед иконой особо молятся об исцелении одержимых недугом пьянства, наркомании и табакокурения. А связано это с историей прославления образа, которая ведет отсчет от 1878 года, когда отставной солдат, до того одержимый пьянством, что у него отнялись ноги, по велению старца, увиденного в сновидении, буквально ползком отправился в Серпухов. Там, во Владычнем монастыре, в ризнице, была обретена описанная им икона. После молебна перед ней он возвратился уже на своих ногах и свободным от пагубной страсти.

Неопалимая Купина

С чем связано название

В церковных песнопениях Божия Матерь нередко сравнивается с несгорающим терновым кустом, в котором Бог явился пророку Моисею на горе Хорив (Исх 3:2). Сходство между неопалимой купиной и Матерью Божией заключается в том, что Она пребывала Девою до и после Рождества, так же как ветхозаветная купина оставалась невредимой во время охватившего ее огня.

Глубоко символична иконография образа, представляющего собой самостоятельную композицию в виде восьмиугольной звезды, состоящей из двух острых четырехугольников с вогнутыми концами. Один из них — красного цвета, он напоминает огонь, объявший виденную Моисеем купину, другой — зеленого, указывает на естественный цвет купины, который она сохранила, объятая пламенем. В середине звезды, как бы в купине, изображена Пречистая Дева с Предвечным Младенцем.

По углам красного четырехугольника изображены человек, лев, телец и орел, символизирующие четверых евангелистов. В руках Пречистой Девы — лестница, прислоненная верхним концом к Ее плечу. Лестница означает, что через Богородицу на землю сошел Сын Божий, возводящий на Небо всех верующих в Него.

Перед иконой особо молятся об избавлении от пожара и поражения молнией. Такая традиция сложилась в связи с событиями 1822 года в городе Славянске, жители которого долгое время не могли обнаружить виновника многочисленных пожаров. Только после того как, по просьбе одной благочестивой женщины, лучшими мастерами была написана икона Божией Матери «Неопалимая Купина» и перед нею отслужен молебен, поджигательницу обнаружили и пожары прекратились.

Благодатное Небо

С чем связано название

Еще один пример образа Пресвятой Богородицы акафистного типа, имеющий также название «Что Тя наречем». Оба именования почерпнуты из богородичного тропаря службы Первого часа: «Что Тя наречем, о Благодатная? Небо, яко возсияла еси Солнце Правды; рай, яко прозябла еси Цвет нетления; Деву, яко пребыла еси нетленна; Чистую Матерь, яко имела еси на святых Твоих объятиях Сына, всех Бога. Того моли спастися душам нашим».

Образ Пречистой Девы, под ногами Которой первоначально был изображен лунный серп, иллюстрирует слова Откровения Иоанна Богослова: «И явилось на небе великое знамение: жена, облеченная в солнце; под ногами ее луна, и на главе ее венец из двенадцати звезд… И родила она младенца мужеского пола, которому надлежит пасти все народы жезлом железным; и восхищено было дитя ее к Богу и престолу Его» (Откр12:1–5).

Перед иконой особо молятся о наставлении на путь, ведущий к спасению, о благополучном путешествии на воздушном транспорте.

Нерушимая Стена

С чем связано название

Мозаичный оригинал этого образа выполнен на стене над горним местом главного алтаря киевского Софийского собора. Божия Матерь изображена на золотом фоне стоящей во весь рост на четырехугольном золотом камне с воздетыми руками. «Нерушимой Стеной» икона стала называться за то, что на протяжении девяти веков оставалась неповрежденной, несмотря на то, что и собор, и город неоднократно подвергались разрушению. Сохранилось старинное описание этого образа: «Рост Богородицы исполинский, как и все Ее дела на Руси. Она стоит на золотом камне, в незыблемое основание всех притекающих к Ее защите. Небесного цвета Ее хитон, червленый пояс, и на нем висит лентион, которым Она отирает столько слез. Лазуревые поручи на воздетых к небу руках. Золотое покрывало опускается с Ее головы и перевешено в виде омофора на левое плечо, на знамение Ее покрова, ширшего облака, по гласу церковных песней. Светлая звезда горит на челе Богоматери, и две звезды — на раменах: ибо Она Сама, Матерь Незаходимого Света, была для нас зарею Незаходимого Солнца».

Перед иконой особо молятся об ограждении от всякого зла и тяжких обстоятельств.

Недремлющее Око

С чем связано название

Пресвятая Дева на этой иконе изображена в половину роста сидящей перед столом в комнате. Лицо Ее и печальный взор опущены и обращены к лежащему Богомладенцу. Левая рука Богоматери, покоящаяся на столе, поддерживает Ее главу, а правая — спящего Спасителя. Надпись внизу иконы: «Аз сплю, а сердце Мое бдит» (Песн 5:2) указывает на то, что Христос и Его Пречистая Матерь всегда неусыпно пекутся о нашем спасении.

Перед иконой особо молятся при бессоннице детей.

Неувядаемый Цвет

С чем связано название

Точных исторических сведений об этом образе не сохранилось, как и его первоисточника, и остается только догадываться, что вдохновило автора первой иконы со столь поэтичным названием. По одной из версий, икона связана с горой Афон, по склонам которой росли бессмертники. Но это спорно, так как на самой иконе изображены лилии. По некоторым сведениям, ранее образ Пресвятой Богородицы «Неувядаемый Цвет» писался иначе: на троне и со скипетром, овитым цветами, в руках. Но со временем сложные части композиции исчезли с извода, и на многочисленных отличающихся друг от друга списках остался только сам образ, поражающий своей красотой и умиротворением.

Цветок, который Пресвятая Богородица держит в руке, символизирует неувядаемость девства и Ее непорочность. Православная Церковь так и обращается к Пречистой Деве: «Ты еси Корень девства и Неувядаемый Цвет чистоты». Существуют несколько отличающихся друг от друга видов этой иконы. На одном из них Богомладенец изображен стоящим слева от Богородицы с державным скипетром в руках.

Перед иконой особо молятся о сохранении праведной жизни, правильном выборе супруга, счастье в браке, чистоте и целомудрии, избавлении от плотской брани.

Подготовила Екатерина Ротанова
Фото: Алексей Козориз

При цитировании ссылка (гиперссылка) на сайт Нижегородской митрополии обязательна.

И ны́не, Крестобогородичен: Препросла́влена еси́, Богоро́дице Де́во, пое́м Тя, Кресто́м бо Сы́на Твоего́ низложи́ся ад, и смерть умертви́ся, умерщвле́ннии воста́хом, и живота́ сподо́бихомся, рай восприя́хом – дре́внее наслажде́ние. Тем благодаря́ще, славосло́вим я́ко держа́внаго Христа́ Бо́га на́шего и еди́наго многоми́лостиваго.

Го́споди, поми́луй. (40 раз)

Молитва на всякий час суток

И́же на вся́кое вре́мя и на вся́кий час на Небеси́ и на земли́ покланя́емый и сла́вимый, Христе́ Бо́же, долготерпели́ве, многоми́лостиве, многоблагоутро́бне, И́же пра́ведныя любя́й и гре́шныя ми́луяй, И́же вся зовы́й ко спасе́нию обеща́ния ра́ди бу́дущих благ, Сам, Го́споди, приими́ и на́ша в час сей моли́твы и испра́ви живо́т наш к за́поведем Твои́м, ду́ши на́ша освяти́, телеса́ очи́сти, помышле́ния испра́ви, мы́сли очи́сти и изба́ви нас от вся́кия ско́рби, зол и боле́зней, огради́ нас святы́ми Твои́ми Ангелы, да ополче́нием их соблюда́еми и наставля́еми, дости́гнем в соедине́ние ве́ры и в ра́зум непристу́пныя Твоея́ сла́вы, я́ко благослове́н еси́ во ве́ки веко́в. Ами́нь.

Честне́йшую Херуви́м и сла́внейшую без сравне́ния Серафи́м, без нетле́ния Бо́га Сло́ва ро́ждшую, су́щую Богоро́дицу Тя велича́ем.

Сла́ва Отцу́ и Сы́ну и Свято́му Ду́ху, и ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в. Ами́нь.

Го́споди, поми́луй. (Трижды)

Отпуст общий

Го́споди Иису́се Христе́, Бо́же наш, моли́тв ради Пречистыя Твоея Матере, преподобных и богоносных оте́ц на́ших и всех святы́х, поми́луй нас, яко благ и Человеколюбец. Ами́нь.

Заключительная молитва шестого часа, святителя Василия Великого

Бо́же и Го́споди сил и всея́ тва́ри Соде́телю, И́же за милосе́рдие безприкла́дныя ми́лости Твоея́ Единоро́днаго Сы́на Твоего́, Го́спода на́шего Иису́са Христа́, низпосла́вый на спасе́ние ро́да на́шего, и честны́м Его́ Кресто́м рукописа́ние грех на́ших растерза́вый, и победи́вый тем нача́ла и вла́сти тьмы. Сам, Влады́ко Человеколюбие, приими́ и нас, гре́шных, благода́рственныя сия́ и моле́бныя моли́твы и изба́ви нас от вся́каго всегуби́тельнаго и мра́чнаго прегреше́ния и всех озло́бити нас и́щущих ви́димых и неви́димых враг. Пригвозди́ стра́ху Твоему́ пло́ти на́ша и не уклони́ серде́ц на́ших в словеса́ или́ помышле́ния лука́вствия, но любо́вию Твое́ю уязви́ ду́ши на́ша, да, к Тебе́ всегда́ взира́юще и е́же от Тебе́ све́том наставля́еми,

Тебе́, непристу́пнаго и присносу́щнаго зря́ще Све́та, непреста́нное Тебе́ испове́дание и благодаре́ние возсыла́ем, Безнача́льному Отцу́ со Единоро́дным Твои́м Сы́ном и Всесвяты́м и Благи́м и Животворя́щим Твои́м Ду́хом, ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в. Ами́нь.

# Если идет пост, в завершение часа положи три земных поклона с молитвой святого Ефрема Сирина, разделенной на три части:

Го́споди и Влады́ко живота́ моего́, дух пра́здности, уны́ния, любонача́лия и праздносло́вия не даждь ми. (Поклон)

Дух же целому́дрия, смиренному́дрия, терпе́ния и любве́ да́руй ми, рабу́ Твоему́. (Поклон)

Ей, Го́споди Царю́, да́руй ми зре́ти моя́ прегреше́ния и не осужда́ти бра́та моего́, я́ко благослове́н еси́ во ве́ки веко́в. Ами́нь. (Поклон)

Затем 12 поясных поклонов с молитвой мытаря:

Бо́же, ми́лостив бу́ди мне гре́шному.

И снова один земной поклон с молитвой святого Ефрема Сирина целиком:

Го́споди и Влады́ко живота́ моего́, дух пра́здности, уны́ния, любонача́лия и праздносло́вия не даждь ми. Дух же целому́дрия, смиренному́дрия, терпе́ния и любве́ да́руй ми, рабу́ Твоему́. Ей, Го́споди Царю́, да́руй ми зре́ти моя́ прегреше́ния и не осужда́ти бра́та моего́, я́ко благослове́н еси́ во ве́ки веко́в. Ами́нь. (Поклон)

Молитвы обеда

Сперва соверши три поклона с молитвами:

Бо́же, ми́лостив бу́ди мне гре́шному. (Поклон)

Созда́вый мя, Го́споди, поми́луй мя. (Поклон)

Без числа́ согреши́х, Го́споди, прости́ мя. (Поклон)

Перед обедом молитва Господня

О́тче наш, И́же еси́ на Небеса́х, да святи́тся и́мя Твое́, да прии́дет ца́рствие Твое́, да бу́дет во́ля Твоя́, я́ко на Небеси́ и на земли́. Хлеб наш насу́щный да́ждь нам днесь; и оста́ви нам до́лги на́ша, я́коже и мы оставля́ем должнико́м на́шим; и не введи́ нас во искуше́ние, но изба́ви нас от лука́ваго. я́ко Твое́ есть ца́рство и си́ла и сла́ва во ве́ки. Ами́нь.

Сла́ва Отцу́ и Сы́ну и Свято́му Ду́ху, и ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в. Ами́нь.

Го́споди, поми́луй. (Трижды)

Осеняя пищу крестным знамением, скажи:

Христе́ Бо́же, благослови́ я́стие и питие́ рабу́ Твоему́

(или рабо́м Твои́м), я́ко свят еси́ всегда́, ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в. Ами́нь.

По окончании обеда

Благослове́н Бог, ми́луяй и пита́яй нас от ю́ности на́шея, дая́й пи́щу вся́кой пло́ти: испо́лни ра́дости и весе́лия сердца́ на́ша, да всегда́ вся́кое дово́льство иму́ще, преизоби́луем во вся́кое де́ло благо́е во Христе́ Иису́се Го́споде на́шем, с Нймже Тебе́ сла́ва подоба́ет, держа́ва, честь и поклоне́ние со Святы́м Ду́хом, во ве́ки. Ами́нь.

Сла́ва Отцу́ и Сы́ну и Свято́му Ду́ху, и ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в. Ами́нь.

Го́споди, поми́луй. (Трижды)

С на́ми Бог Свое́ю благода́тию и человеколю́бием всегда́, ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в. Ами́нь.

Час девятый

Девятый час совершается в начале вечера, в воспоминание крестной смерти Господа нашего Иисуса Христа.

Моли́твами святы́х оте́ц на́ших, Го́споди Иису́се Христе́, Бо́же наш, поми́луй нас. Ами́нь.

Прииди́те, поклони́мся Царе́ви на́шему Бо́гу. (Поклон)

Прииди́те, поклони́мся и припаде́м Христу́, Царе́ви на́шему Бо́гу. (Поклон)

Прииди́те, поклони́мся и припаде́м Самому́ Христу́, Царе́ви и Бо́гу на́шему. (Поклон)

Псалом 83

Коль возлю́бленна селе́ния Твоя́, Го́споди сил! Жела́ет и скончава́ется душа́ моя́ во дворы́ Госпо́дни, се́рдце мое́ и плоть моя́ возра́довастася о Бо́зе жи́ве. И́бо пти́ца обре́те себе́ хра́мину, и го́рлица гнездо́ себе́, иде́же положи́т птенцы́ своя́, олтари́ Твоя́, Го́споди сил, Царю́ мой и Бо́же мой. Блаже́ни живу́щий в дому́ Твое́м, в ве́ки веко́в восхва́лят Тя. Блаже́н муж, ему́же есть заступле́ние его́ у Тебе́; восхожде́ния в се́рдце свое́м положи́, во юдо́ль плаче́вную, в ме́сто е́же положи́, и́бо благослове́ние даст законополага́яй. По́йдут от си́лы в си́лу: яви́тся Бог бого́в в Сио́не. Го́споди Бо́же сил, услы́ши моли́тву мою́, внуши́, Бо́же Иа́ковль. Защи́тниче наш, виждь, Бо́же, и при́зри на лице́ христа́ Твоего́, я́ко лу́чше день еди́н во дво́рех Твои́х па́че ты́сящ: изво́лих примета́тися в дому́ Бо́га моего́ па́че, не́же жи́ти ми в селе́ниих гре́шничих. я́ко ми́лость и и́стину лю́бит Госпо́дь, Бог благода́ть и сла́ву даст, Госпо́дь не лиши́т благи́х ходя́щих незло́бием. Го́споди Бо́же сил, Блаже́н челове́к упова́яй на Тя.

Псалом 84

Благоволи́л еси́, Го́споди, зе́млю Твою́, возврати́л еси́ плен Иа́ковль: оста́вил еси́ беззако́ния люде́й Твои́х, покры́л еси́ вся грехи́ их. Укроти́л еси́ весь гнев Твой, возврати́лся еси́ от гне́ва я́рости Твоея́. Возврати́ нас, Бо́же спасе́ний на́ших, и отврати́ я́рость Твою́ от нас. Еда́ во ве́ки прогне́ваешися на ны? Или́ простре́ши гнев Твой от ро́да в род? Бо́же, Ты обра́щься оживи́ши ны, и лю́дие Твои́ возвеселя́тся о Тебе́. Яви́ нам, Го́споди, ми́лость Твою́, и спасе́ние Твое́ даждь нам. Услы́шу, что рече́т о мне Госпо́дь Бог: я́ко рече́т мир на лю́ди Своя́, и на преподо́бныя Своя́, и на обраща́ющия сердца́ к Нему́. Оба́че близ боя́щихся Его́ спасе́ние Его́, всели́ти сла́ву в зе́млю на́шу. Ми́лость и и́стина срето́стеся, пра́вда и мир облобыза́стася. И́стина от земли́ возсия́, и пра́вда с Небесе́ прини́че, и́бо Госпо́дь даст бла́гость, и земля́ на́ша даст плод свой. Пра́вда пред Ним предыдет, и положи́т в путь стопы́ своя́.

Добавить комментарий

Ваш e-mail не будет опубликован. Обязательные поля помечены *